Oskyldigt snusk?

När jag och Angie gick på mellanstadiet, jag tror det var fyran, stod högläsning på schemat.

Alla kids hade själva valt ut en bok att läsa och under lektionen fick alla sedan i tur och ordning läsa upp en sida ur sin bok. De flesta hade valt Sune, Tvillingarna på Sweet Valley High eller något annat liknande.

 

Men inte jag och Angelica. Vi hade både plöjt igenom Jean M. Auel’s vuxenroman Grottbjörnens folk på cirka åtta hundra sidor. Den första boken i en serie om stenåldersflickan Ayla.

 

Vår fröken höjde lite på ögonbrynen när Angelica sa vilken bok vi båda valt, men lät henne börja.

”Hon tog hans styva lem i munnen…” läste Angelica högt och tydligt.

Fröken hostade plötsligt till. Men Angelica fortsatte högtidligt att recitera hela sidan ned. Sedan tog jag över och läste ytterligare ett blad medan klasskompisarna lyssnade med blandade rektioner, samtidigt som fröken blev allt rödare i ansiktet.

När vi var klara harklade hon sig och tittade på oss genom sina tjocka glasögon.

”Så, ni läser båda väldigt bra. Men var det något med texten ni skulle vilja förklara eller ha förklaring på?” frågade hon oss, precis som hon frågat alla tidigare läsare.

”Ja!” sa jag och tittade på Angelica.

Hon nickade.

”Ja, vad är en lem?” frågade tioåriga Angelica.

 

Det var alltså så vi båda introducerades för Auel’s snuskböcker och sedan maniskt fortsatte läsa de fyra följande lika snuskiga och lika tjocka böckerna i serien.

 

Så idag när jag var och handlade såg jag plötsligt att den sjätte och avslutande boken kommit;
De målade grottornas land.

 

Så Angie, my partner in crime, nu har jag köpt sommarens strandbok!




WORD!


Postat av: Angie

Och läsas ska den! -mycket mycket svårt att få tag på tydligare och bättre snuskläsing än så! Och idag vet jag definitivt vad en lem är!

2011-07-15 @ 17:17:15
URL: http://vistafashionhood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0