Buffalo soldier VS Nils Karlsson pyssling

Tänkte på en sak när jag satt på tuben på vägen hem från stan…

Hur trender kan komma och gå och hur alla, speciellt i högstadieåldern, hakar på det senaste som om det vore en obligatorisk skoluniform.

Har ni sett hur kidsen klär sig nu för tiden?

Med kids menar dem som är sådär en 14-15år gamla.

Satt nämligen bredvid ett gäng killar i den åldern som jag skulle gissa hörde till de ”populära” i sin skola.

Alla hade samma sak på sig. Långa jeans, men som de kavlat upp så att de slutade över vaden. Gigantika dunjackar, men som de hade öppna med bara en T-shirt eller linne under.

Lite klimat schizofrent, som om de inte kan bestämma sig om de tycker att det är galet varmt eller väldigt kallt ute.

För att toppa de hela hade de alla varsin mössa, á la Nils Karlsson pyssling. Små små mössor som satt alldeles för högt upp på grund av allt spretigt hår som stack ur där under. Som om de alla hade gigantiska huvuden eller snott dem på barnavdelningen.

 

Plötsligt blinkade en av killarna till mig och jag kom på mig själv med att sitta och glo. Jag blev genast röd om kinderna. Killen, som antagligen trodde att jag stirrat av andra anledningar än mitt herre-gud-vad-har-de-på-sig filosoferande, log mot mig. Rädd att uppfattas som en pedofil tog jag (min käpp och mina löständer) och bytte plats.

 

På min nya plats fortsatte jag mitt filosoferande.

Vad hade man själv på sig för ”skoluniform”?

Jag och Angie gick på högstadiet under Buffalo-eran. Kanske den värsta fjortis-trenden genom tiderna!

Till dem skulle man helst ha ett par Savannahbyxor nedstoppat i ett par tubsockor. Alfajackor eller stora sporttröjor (NIKE, Adidas eller Champion).
På ryggen skulle man ha en liten NIKE ’Just do it’ ryggsäck, som ofta var helt tom. Förutom på helgen då den gärna fylldes med en folköl och ett litet rött Marlboro.

Så jag kanske inte är den som ska snacka...?



Två små glada fjortisar.


"Såhär håller ni ju fortfrande på å posar, jag har väl sett helgens bilder" sa J när han såg dessa.


WORD!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0